Gaming som livsstil Kristine Jørgensen

Kristine JørgensenKristine Jørgensens foredrag
Kristine Jørgensen er forsker ved Universitetet i Bergen, men har tidligere vært Gaming specialist hos Microsoft, tilknyttet Entertainment og Devices Division. Formålet med denne stillingen var å være en trendobservatør og bindeledd mellom kunder/bedrifter. Overvåke trender, nyheter og fora for spill.

Egen blog Lycitea’s Adventures Bloggen tilbyr x-box spillere å vise fram og sammenligne spillresultater med andre spillere.

Norge som gaming community – intern rapport om norske forhold for dataspill.

Marked og salg i forhold til sosio-geografiske forhold: konsentrasjon rundt Osloområdet mht events og spillejobber og journalistenes rolle som communitybyggere. Journalistene har en spesiell rolle i forhold til dette. Igjen konsentrert rundt Oslo hvor detr er god kontakt med spillmiljøet. Spilljournalistene er også godt kjent for spillerne.

Forholdet mellom PC-spill og konsollspill. PS2 er den største plattformen, tett fulgt av PC. Moderne konsoller forsøker å gjøre seg unike. PS2 er fortsatt den klart største spillkonsollen selv om PS3 er lansert. De siste konsollene Sonys PS3, Microsofts x-box og Nintendo Wii forsøker å være forskjellige og unike. Nintendo Wii har slått an hos grupper som ikke tidligere har spilt konsollspill, for eksemple familier og voksne. Xbox og PS3 retter seg mot målgruppen 15 -30 år. Xbox satser på online spilling som gjør det mulig å sammenligne egne resultater med andre, laste ned spill lovlig osv. PS3 markedsfører seg også som en mulitmediamaskin, film og musikk, mm. For eksempel som hjemmekino.

De sosiale nettverkene mellom spillerne. Hvordan kommuniserer spillerne og hvilken betydnign har dette? Overvåket spillfora (for eksempel Xbox live), for å finne ut hvor mye spillere kommuniserte og om kommunikasjonen hadde sosiale funksjoner. FaceBook og NetVibe også analysert for å se i hvilken grad disse foraene blir brukt til å danne spillernettverk/ communities.

Undersøkte også holdninger blant spillerne i forhold til hva som gjør at man kjøper et spill, om det er greit å laste ned ulovlig, osv. Når det gjelder hva som bestemmer hvilke spill man spiller fant man at gameplay og genre er viktigst. Fortellingen er viktig men spilluniverset viktigst. For noen er det viktig at man kjenner til utvikleren på forhånd og liker det denne utvikleren har laget tidligere. Nye spill i ens erie trekker, for eksempel med Warcraft. For noen er det viktig at det finnes en demo de kan prøve på forhånd. Man kan godt kjøpe eldre spill bare de er gode. For noen, spesielt de under 18 år er det foreldre som bestemmer. Foreldre som sjekker ut spillene på forhånd.

Piratkopiering. 35 % av norske spillere har piratkopiert et spill. Spillerholdninger varierer. Noen spillkonsoller lar deg ikke spille piratkopierte spill. Idag er det mest vanlig å modifiere PS2 og den gamle Playstation-konsollen for å ta piratkopier.

Trenger vi spillekspertise?
Utover salg, marked og strategi, trenger vi spilleksperter? Spill er en økende og viktig del av barn og unge voksnes hverdag, men dataspill er stadig marginalt i forhold til annen mediebruk. TV og andre medier brukes forsatt mer. De aller fleste har tilgang til data, men bruker den ikke primært til spill. De som har spill som primærhobby trekker gjennomsnittet kraftig opp. (ISFE 2007). Spill er ikke lenger en gutteromsaktivitet, som man har fått inntrykk av de siste årene. Gjennomsnittalderen på spilerne går stadig opp siden de som begynte å spille fortsetter etter som de blir eldre. Gutter 15-20 den største målgruppen, men andre spiller også og utviklerne jobber med å nå andre målgrupper. Casual games man finner på nettet (tetris, kabal, osv), småspill som er veldig populære for mange. Spillutviklere er interessert i jobbe mer med denne type spill.

Helt klart at m an trenger ekspertise på spill – noen som kan analysere og forstå ulike spill og spillkulturer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: