Sofasesjonen/Paneldebatten

Panelet

Panelet bestod av følgende personer:

Lina, skoleelev, fylkeselevrådet Vestfold
Renate Solversen, skoleelev, fylkeselevrådet Vestfold
Kåre Solberg, Elevombud Vestfold fylkeskommune
Siv Marit Ersdal, skolebibliotekar, Drammen vdg skole
Eirik Newth
Kirsten Egebo
Leder av paneldebatten: Trond Minken, fylkesbiblioteksjef i Buskerud
Sofasesjon

Den enkelte deltager i panelet ble spurt de samme spørsmål.

Newth: Det kommer til å bli store endringer. Newth mente også at vi må få mer kunnskap om folks lesevaner er. Vi vet ikke hvordan folk leser bøker i dag. Er det forskjeller fra tidligere. Vi må lære av noen. Trendforskere vet mye nyttig informasjon som vi kan gjøre bruk av. Poenger er: vi må være på hugget.

Egebo. Vi må bruke unges kommunikasjonsformer. Mange bibliotekarer ønsker ikke å innlemme nye medier i sine samlinger. Man orker ikke å forholde seg til det.

SMS spørsmål. Er det store forskjeller på gutter og jenters nettvaner. Ungdommene mente at det blir et annet venneforhold på nettet. Jenter søker ofte støtte hos hverandre, mens gutter søker etter mer tekniske dubbeditter. Gutter og jenter finner hverandre lettere på nettet. Samles om felles interesser.

Newth mener at vi fremdeles trenger læreboka. Teknisk dokumentasjon legges på nettet og det er det arbeidslivet er vant til.

Ønske om å få lærere til å legge ut data i en felles database, men lærerne vil ikke dette. Kåre mente at det er en utfordring med eldre lærere. Trenger å endre holdninger. Lærere må tvinges til å oppdatere seg selv.
Siv Marit mente at det læringsplattformene legger godt til rette for deling.
Lærerne må selv lære av sine elever. Fruktbart med en mer gjensidig kunnskapsutveksling.
Newth: Opphavsrett er en utfordring. Finnes ingen norsk utgave av creative commons lisensen.

Lina og Renate er vant til å bruke It’s learning og er godt fornøyd med det. I dag sliter de med en del foreldede læreverk. Mange lærere føler seg utrygge. Elevene vet ofte mer på en del områder enn lærerne. Det er store forskjeller blant elevene. Mange vet ikke hva kildekritikk er.

Er det ikke lenger grunn til bekymring. Newth, medier bærer i seg kraft til å påvirke. Vi må ha et våkent blikk, men ikke få moralsk panikk.

Tar ungdom ansvar? Litt redd for at det hun legger ut skal falle tilbake på henne senere. Ser mange som ikke har sperrer mot hva som legges ut. Legger ikke ut noe som bestemor kan se.

En stor seniorbølge er på vei ut på nettet. Man bør være forsiktige med Facebook i følge Newth. Ikke legg ut bilder der. Det finnes mange sikkerhetshull. Det vil vokse fram noen koder for hvordan man skal oppføre seg. Samfunnet vil tilpasse seg.

Forholdet bibliotek og skole
SKolebiblioteket har en frivillighet i seg. Må skape et nettsted som appellerer til ungdommen. Kåre har alltid lagt stor vekt på forholdet til skolebibliotekaren. Skolebiblioteket er viktig for de som ikke har tilgang på ikt hjemme.
Det fysiske bibliotek har mange fordeler. Egebo mener at vi ikke må være redd for ungdom og behandle de på en skikkelig måte.
Biblioteket som fysisk arena er veldig viktig framover. Økt kontakt på nett fører også til økte fysiske møter.

Stort behov for å øke leselysten. Av en klasse på 25 er det bare fire i klassen som har lest bøker frivillig. Brukerne ønsker seg et sømløst bibliotek. Må være et stort bibliotek med mye innhold som de faktisk trenger. Ønsker seg et bibliotek som er en kulturell arena. Trenger mer enn bøker og sofaer. Forfatterkvelder er alt for ofte retta mot voksne. Tenke på at artister også er forfattere. Finnes mange måter å presentere språk på.
Egebo sier at man ikke vet hva ungdom ønsker av arrangement.
Fylkeselevrådet i Vestfold har stor makt, men har i liten grad tatt opp bibliotek.
En fare for at skolen blir en bokbasert sone mener Newth. Kåre ser problemet, har en lav tetthet av pc’er. Hele verden for lærerne har snudd seg på kort tid. Den endringen tar tid å få tatt opp i seg, f. eks i forhold til nye læringsstrategier.

Tilgangen på pc’er er alt for dårlig. Gjør det veldig vanskelig for lærerne.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: