Ekskursjon til Thor Heyerdahl

Under Ung 3.0 konferansen, ble det arrangert en ekskursjon til Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.


Foto: Hans Bertelsen

Her fikk deltagerne en omvisning rundt på skolen, som stod ferdig høsten 2009, presentert av Halfdan Riiser, lærer ved realfaglinjen på skolen. Han presenterte temaet ”Bygg, bok og IKT”, hvor han snakket om hvordan vi bruker IKT i dag, i forhold til for 10 år siden. Riiser forklarte hvordan det hele hadde utviklet seg, hvordan de startet med at noen lærere tok ”Datakortet” i forhold til at alle kan bruke en datamaskin, i dag.

Tekst: Patrick Peter Rosmæl Kleven og Marthe Eftedal Johansen

Lars Kristian Eidsted ledet oss videre gjennom informasjonen av nettverket, brukere og valg av løsninger. På THVS har de i gjennomsnitt 1100 brukere koblet opp mot internett, på en gang! For å kunne tilfredsstille alle brukerne har IKT ledelsen valgt å koble internettet opp mot 11n- nettverket. Dette nettverket er 6 ganger raskere enn tradisjonelt nettverk, og det var nettopp på THVS det første og rene 11n nettverket ble koblet opp.


Patrick Peter Rosmæl Kleven

Eirik Hvaara demonstrerte E-beam- tavlen for deltagerne. E-beam- tavlen er en elektronisk tavle med berøringsskjerm. I teorien, kan man skrive, for hånd, rett på skjermbildet og lagre dette på datamaskinen. Vi er alle kjent med at lærere skriver noe på tavlen, og hvisker det ut før man har fått notert ferdig. Dette problemet slipper man med en E-beam- tavle, da læreren kan lagre det og sende det ut til elevene.

Under omvisning av skolen fikk deltagerne se de åpne arbeidssonene skolen har satset på. Her er det godt med plass til både lesing og databruk, for både lærere og elever. Klasserommene på skolen, kan kanskje virke trange og små, for de alle fleste. Men dette åpner for muligheter, slik at kommunikasjonen mellom elever og lærere i stor grad blir forbedret.

– Dette er en utrolig flott skole. Mye luft i gangene og i arbeidssonene. Det liker jeg. Det er kanskje litt trangt i klasserommene, men det er ikke nødvendigvis en ulempe, mente Mari Hopland fra Drammen videregående skole.

På kjemilaboratoriet ble det presentert et eksperiment, utført av en kjemilærer. Han viste hvordan store deler av de tradisjonelle eksperimentene, hadde blitt digitalisert, samtidig som han snakket om fordeler og ulemper ved dette.


Foto: Marthe Eftedal Johansen

Ekskursjonen ble avsluttet på biblioteket. Her fikk vi en liten omvisning hvor vi blant annet fikk se på den åpne løsningen og de litt annerledes bokhyllene, skolen har valgt. Bokhyllene er importert fra et svensk firma og går i sirkel, slik at det er hyller til bøker på både utsiden og innsiden av sirkelen. Innsiden blir brukt til leseplasser. Biblioteket har også et eget medierom, som omfatter ca. 10 datamaskiner, samt et stillerom elevene kan bruke til å studere i fred og ro.
– Vi skal bygge en ny skole i Trondheim, nå, og en slik biblioteksløsning kunne jeg godt tenkt meg! Sa Nanna Flink, bibliotekar fra Trondheim.

 

Thor Heyerdahl videregående skole kalles en av Europas mest moderne skoler, og det har sine fordeler og ulemper. Skolen baserer seg på at alle elevene skal ha sin egene bærbare datamaskiner og tilgang til trådløst nettverk. Det har vært noen problemer underveis, men alt tyder på at dette kan bli en suksess.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: