Fra visjon til virkelighet

Foto: Maja Eidsør Viken

Med rundt 2000 elever og 400 ansatte syntes bibliotekarene at det var på tide med et nytt og større bibliotek, men hvorfor nøye seg med litt mer plass til bøker når du kan utvide det til et helt nytt læringssenter? Nettopp dette har Sandefjord videregående fått til etter ni år med planlegging og ideer.

Tekst: Lisa Numme


Informasjonskompetanse og lærerplan
Ekskursjonen begynte med at Heidi K. Olsen fortalte om hvordan en gruppe har foretatt seg begrepet informasjonskompetanse. Hensikten med dette er å definere læringsmål ut i fra bibliotekarens erfaring og lærerplanene. Kan virkelig elevene alle læreplanmålene etter endt skoleår? Nei! Dette har Heidi mange meninger om, blant annet at man burde forholde seg til hva eleven egentlig kan og fortsette derfra. Hun vil heller innføre nivåer istedenfor trinn. Dette har hun og andre bibliotekarer og lærere laget et eksempel på nettsiden delogbruk. En annen ting hun mener vi må gjøre er å slutte å konstatere så mye.

Få visjon til å selge
Videre tok Grethe Fjelldalen over staffetpinnen og fortalte at det hele startet i 2003, da de første studieturene fant sted. Hva var egentlig et læringssenter?  Studieturene gikk til steder de hadde et læringssenter fra før, og målet her hele tiden vært å ha det som på BI – god plass og samle alt på et sted.  Det har vært mange skuffelser underveis med prosjektet, men også mange bra når de endelig fikk klarsignal fra fylkesrådmannen og utdanningsdirektøren. På kun 4 måneder har de fått ferdig utformingen av senteret.

Laget av: Maja Eidsør Viken og Lisa Numme

Ro ønsket
I 2008, i et samarbeid med pedagogisk avdeling ble det en undersøkelse hvor elevene skulle svare på hva de eventuelt ønsket med et nytt læringssenter. Ut av denne undersøkelsen kom det frem at de aller fleste elevene ønsker et sted hvor det kan jobbes i ro. Både til å lese, gjøre lekser og samarbeide. Dette ble sentrale ting i den videre planleggingen.

Disponering av penger
Nestleder i Vestfold Fylkeselevråd, Bjørn-Kristian Svendsrud, mener det er et veldig bra læringssenter, men syntes at pengene er feilbrukt. Både Larvik og Sandefjord har nå fått ny skole eller en utvidelse. Hva med de andre videregående skolene her i Vestfold?
På Færder videregående skole ble utbyggingsprosjektet utsatt pga pengemangel. Sandefjord videregående skole får 30 millioner kroner til nytt læringssenter. Noe av disse pengene kunne derimot gått til enten Færder eller Horten som trenger det mer. Horten videregående skole er ikke godkjent av miljørettet helsevern. Kunne disse pengene blitt disponert bedre?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: