Jeg har Google, hva skal jeg med dere?

Foto: Johann Kronen Thorsen

Som en student ved veiskillet mellom de gode gamle bøkene og lesebrettene vi har i dag, er det vel ingen som har mer greie på det enn Ida Aalen. Som student i medier, kommunikasjon og IT ved NTNU har Ida det meste av kunnskap om Google, internett, lesebrett etc. i skolen.

Følg Ida Aalen på twitter

Tekst: Tuva Arntzen Hesselroth

De studentene som begynner på universitetet i dag, er ikke helt like det Ida Aalen er. Hun begynte å studere i 2008, og som den eneste som skrev på datamaskin på den tiden, og kaller seg i dag for en papirløs student. Hennes far er en av de som er imot dette. Hun har ingen bøker og ingen ringpermer fulle av notater fra hennes studieår. Hun har alt lagret på pc. Og for de som er redde for at alt Ida har skal forsvinne, så har hun alt lagret både på harddisk og internettlagring.

Da hun begynte som student var hun skeptisk til datamaskin som læringsbase. Hun syntes personlig det var mye lettere å notere med penn og papir. Da Word var knudrete og vanskelig å bruke slik man ville. Man kunne skrive det man ville, putte det i en ringperm og ha det der tilgjengelig når man ville.

Foto: Johann Kronen Thorsen

I dag er dette annerledes. Hun skriver raskere enn det hun snakker, og kan dermed både lese og skrive samtidig, da hun ikke trenger å se på verken skjerm, eller tastatur når hun skriver. I tillegg er programvaren annerledes. Det finnes ikke lenger bare Word til å skrive på, men heller programmer som både er morsommere og lettere å bruke til det man vil.
Men hva med alle sidene som distraherer under arbeidet? Facebook, Twitter, blogger, nettaviser etc. forhindrer oss i å gjøre det vi skal. Tror vi. For det finnes nemlig programvare som kan hjelpe deg med dette og. Et eksempel på en slik programvare er Rescuetime, som du selv kan krysse av hvilke sider du ikke kan gå på før du setter i gang med arbeidet ditt, og hvor lenge de skal være blokket. Da nekter datamaskinen din deg å gå inn på disse sidene og du vil ikke bli distrahert. Dessuten tar Rescuetime målinger av hvor lenge du er inne på disse sidene, og det er kanskje da litt sjokkerende å senere finne ut at den ”effektive jobbingen på fire timer” heller var overraskende ovenfor lenge du hadde vært inne på Twitter.

En annen ting som er ny de siste årene som ikke fantes da Ida begynte som student, er at man kan søke gjennom notatene sine. Dette viser seg at er meget effektivt som masterstudent, som har notater på flere sider gjennom flere år. Da kan man søke akkurat det man vil og finne alle de arkene man har med nettopp dette man har søkt opp. Er dette noe man kan gjøre med en ringperm?

Selv pugging har blitt lettere de siste årene. Den gode gamle måten å pugge på som har blitt brukt i flere tiår, ved å skrive ned det man skal pugge og deretter ”gjette” svarene på spørsmålet som står på lappen. Dette er ikke en effektiv måte å pugge på, da du bare kan bla videre i spørsmålsbunken om du ikke kunne svaret. Det finnes nå programvarer som ikke lar deg gå videre før du har kunnet svare på spørsmålet, og dermed lærer du faktisk det du skal kunne, og ikke bare bla videre. Til og med samarbeid har blitt lettere. Med Google Dox kan alle samarbeide sammen og jobbe sammen på et program.

Foto: Johann Kronen Thorsen

Selv om all denne programvaren og internett viker overveldende, er fortsatt internett som steinalderen i læringsprosessen. De aller fleste bruker bøker og deretter skriver det inn på datamaskin, så de fysiske lærebøkene har ikke forsvunnet helt. Og det virker som om det er de unge som må tilpasse seg de eldre, for ofte kan de fokusere mye på at vi er for opptatt med oppgavene og at vi skal lære programvaren, istedenfor å fokusere på målene. Ida selv mener at det er opp til bibliotekarene og lærerne om hva vi skal med dere, når vi har Google, Wikipedia, pc’er, lesebrett og all denne programvaren.

Én kommentar

  1. […] inspirerande och tankeväckande var IdaAalens framförande Jeg har Google , hva skal jeg med dere? Hon kallar sig för ”papirlös student” . Det […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: