«Popkult» trekker ungdom til Drammensbiblioteket

Foto: Emilie Brattås

Drammens bibliotek har tatt i bruk nye metoder for å få ungdom til å besøke biblioteket. Lene Hovi, ungdomskonsulent og leder for Popkult, fortalte glødene om hva den nye satsingen går ut på og den nye merkevarebyggingen. Popkult er et «laboratorium» som tilbyr blant annet faglitteratur tilpasset ungdom og unge voksne, fantasy, tegneserier, dataspill og større arrangementer gjennom året.
– » Det er ingen tvil om at Popkult er en suksess.», forteller Hovi.

Arrangementene er blant annet:

Spillnatt:
I år ble det holdt 8.Mars, og ble en «snakkis» i drammensmiljøet, med 163 påmeldte i fjor høst, med et aldersspenn fra 13 til rundt 18 år.

Dance Central:
Se video her.

Vampyrkveld:
Med Arnfinn Pettersen som hadde foredrag om vampyrer og vampyrkostymer osv var tema for hele kvelden.  Lokale «Laivere» ble invitert til å komme å underholde. Laivere gjør et veldig virkelighetsnært skuespill, hvor alle får en rolle de må spille. Lurt å være bevisst på det i tilfelle en død person skulle rulle ned bibliotekstrappa dagen dette er arrangert!

Harry Potter Vorspiel:
Her var det Harry Potter- utkledning med full quiz. Aldersgruppen her var fra 11 til 35 år.

Gratis dataspillkurs i høstferien:
Dette er et tilbud for dem som hadde lite å gjøre i høstferien. Kurset var 3 dager langt hvor deltakerne lærte grunnprinsippene for animasjoner, og de fikk designe sine egne dataspill. Her ble det jobbet i samarbeid med Interkultur og Ravn Studio for profesjonell kompetanse.

Kurs i aggressiv korsstingsbrodderi: Dette er for unge voksne, og gir mer spenstig liv til et nært og kjært konsept.

Satser på året 2011
I år har de også lagt stor vekt på merkevarebygging grunnet en noe uklar fortid med blant annet forskjellige logoer, som gjorde det vanskelig for merkevarebevisste ungdom å kjenne igjen prosjektet som en helhet. Lene forteller at de nå har gått inn i et samarbeid med 3 høyskolestudenter fra linjen «Visuell Kommunikasjon», som jobber med å smelte sammen Popkult’s stil til en tydelig merkevare med ungdom og unge voksne som målgruppe. De har nå en fast logo, og jobber for en mer ensrettet hyllemerking inn på biblioteket. Penner, T-shorter, kopper og andre produkter er nå også i startproduksjon med logoens to faste farger, svart og gul. De har egen side på Drammensbibliotekets nettside og de har blogg, samt at de å finne på Youtube og Facebook.  Det hele ser ut til å gå rette veien og Lene snakker entusiastisk om framtiden til Popkult gjennom hele foredraget. Hun mener, og jobber aktivt for, at alle unge burde ha et rikt utvalg av aktuelle medier på biblioteket.

Tekst: Karina Bang Hagen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: