Si det med bilder – ungdom som produsenter

Foto: Alexander Løver

Den digitale verdenen av tekniske hjelpemidler har aldri vært større, noe som for mange har fått den til å virke uoverkommelig både utholdelig, og ofte mot sin hensikt. Eva Bratvold har derfor med sin enkle og konsise læringsmetoder grepet publikum, med en filosofi som sjeldent kan bli beskrevet bedre: prøv, lek og prøv igjen. I dag sto egne animasjoner og fotofortelling i fokus, og med et lydhørt publikum ble workshopen en lærerik opplevelse for alle de involverte. Her ble det fokusert på de små tingene, som utgjør de store forskjellene i dagens digitale verden.

Eva har også en blogg, den finner du her

Tekst: Stine Authèn 

Stemningen er spent og ladet i det et trettitals mennesker gjør seg klar til et av dagens store høydepunkter, som på tross av en litt røff start med både strøm og nettproblemer kommer i gang med stor entusiasme og pågangsmot fra både arrangører og tilhørere.  Kvinnen de har kommet for å høre på er nemlig ingen ringere enn kvinnen som vant prisen for fjorårets beste skoleblogg, Eva Bratvold, med bloggen Eva 2.0, bedre kjent på nett som evabra.  Den lett beskjedene kvinnen starter det hele ut med å presentere sitt digitale liv, som etter 28 år aktivt på nett omfatter de fleste nettbaserte medier. På dagens program står bilde, bildebruk og animasjon på programmet, med fokus på de enkle verktøyene de fleste har, men ikke nødvendigvis vet hvordan de skal bruke.

Den vennlige vestlandskvinnen med røtter i Oslo, slår tidlig fast at digital historiefortelling er fremtiden både i skole og bedrift, for skal man nå frem til en bredere målgruppe ligger kunsten i å nå frem visuelt i en hektisk digitalhverdag. I salen kan det oppfattes en svak nikking, som blir desto forsterket i det de hun starter ut med bildemanipulering i Word og PowerPoint. Det enkle kan nemlig ofte være det beste på tross av hva folk tror, for skal man fange et bredere publikum, handler det nesten utelukkende om formidling og aktiv bruk av virkemidler.

Gjennom workshopen får deltagerne kjennskap til samtlige gratisbaserte programmer de kan bruke til enkel bildemanipulering, animasjon og film. Her blir alt fra fil lagring til enkel filmproduksjon og tegneserier gjennomgått i løpet av hva foredragsholderen beskriver som to alt for korte timer. Spørsmålene er mange og iveren stor rundt hva Eva beskriver som den ideelle visuelle løsning for yngre elever og barn og unge med skrivevansker. Hun understreker budskapet med å vise en kortfilm om to animerte griser produsert av to elleve åringer med dysleksi. For ved å la elevene utfolde seg visuelt etter eget ønske økes både sosial kompetanse, motivasjon og læringsnivå.

”Det handler om å la barna være heltene.”

Foto: Alexander Løver

Hun vil derfor ikke høre noe om at digitale medier er for de flinke og de få, en ting hun aktivt gjennom workshopen prøver å motbevise. Nettet er en arena for alle, uavhengig av alder yrke og utdanning. En ting som ble desto tydeligere under hennes arbeid med den suksessfulle boken kalt ”IKT i skulen- hva, kven, korleis og kvifor?” I 2010 som kom som et direkte resultat av et sterkt ønske av å ville gi noe tilbake til de skolene og lærerne hun besøkte i løpet av sine mange foredrag i hjemfylket. Deretter tok det bare helt av.  I boken tar hun for seg noen av de mange utforingene man som lærer og pedagog møter på i dagens skolehverdag.

–          Jeg tror at dersom vi skal få en omvelting i bruken av digitale læringsmidler i skolen må man kanskje inn allerede under lærerutdanningen, mens det til nå har vært veldig mye fokus på de som allerede er der ute ved såkalt etterutdanning. Jeg mener at digital kompetanse må inn som en del av grunnutdanningen skal man få ordentlig utbytte av det i undervisningen, konkluderer Eva Bratvold, før hun legger til:

–          Jeg er heldig som kan jobbe med noe så spennende, utfordrene, men kanskje aller mest moro hver eneste dag.

Blant deltagerne under dagens foredrag finner vi Anne Kari Brugaard (41)Kiberly Skjelde (44) og Siri Ann Gabrielsen (43), der de to førstnevnte jobber som lærere/veiledere og den siste som bibliotekar. Det at alle kvinnene jobber i forskjellige yrker forandrer derimot ikke synet på workshopen som de alle følte at de fikk godt utbytte av.

–          Det var veldig lærerikt, selv om jeg var litt lite forbredt, sier Siri

Mens Kiberly  Skjelde for sin del ser frem til og aktivt ta i bruk lyd som et nytt virkemiddel i undervisningen sin ved Granes Videregående skole.

–          Jeg ser frem til å finne litt mer kreative løsninger å jobbe med undervisningen på, sier Anne Kari Burgaard før hun legger til at hun er veldig fornøyd med arrangementet. En ting de to andre kvinnene må si seg helt enig i.

(F.v: Kimberly Skjelde, Siri Ann Gabrielsen, Anne Kari Brudgaard)

Foto: Alexander Løver

Foto: Alexander Løver

Foto: Alexander Løver

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: