Online rollespill, læring og avhengighet

Foto: Alexander Løver

Foto: Alexander Løver

Kalle Gjesvik er en mann med 58 års livserfaring bak seg. Han er lektor ved Universitetet i Tromsø. Han har også skrevet en bok om online rollespill og virtuelle verdener. I dag har han tatt turen helt fra Tromsø for å holde et foredrag om nettopp dette!

Tekst: Marius Pindsle

Kalle Gjesvik har brukt de siste tre årene av sitt liv på å jobbe med virtuelle verdener. I 2000 begynte han å jobbe med avhengighet til spill. Før det var han historielærer.

Behandlingsløp

Det hele begynte med Gjesviks irritasjon over medias sammenligning mellom avhengigheten i rus og spill. Det han mener er at det ikke kan sammenlignes med rusavhengighet. Derfor begynte han å gjøre undersøkelser. Det Kalle beskriver som avhengighet er kontrolltap. Noe de færreste har, nevner han. Metoden for å gjøre rede for avhengighet er som følger:

”Jeg setter opp en kontrakt for uka som kommer som i detalj regulerer når (klokkeslett) de kan spille, hvor lenge og hvilke dager som skal være spillefrie.”

De aller fleste klarer å holde kontrakten til punkt og prikke. Da har du kontroll. Et stort problem er at foreldrene ikke skjønner hva barna sine driver med, og får angst. Det er selvfølgelig visse tegn som må tas hensyn til:

  • Skoleskulk
  • Dårlige karakterer
  • Søvnløse netter

Men saken er at foreldrene skulle ha satt ned foten før det kom så langt.

Det sosiale

En annen ting Gjesvik dro opp var fortiden. For 30-40 år siden var det veldig sosiale spill. Her snakker vi Vri Åtter, Yatzy og andre brettspill. Så kom 70-tallet og inntoget til spilleautomater. Tanken bak de ”gamle” spillene var at man kunne sitte med familien rundt stuebordet og spille. Dette funket ikke med spilleautomatene. Etter et par tiår kom Internett. Da kom det sosiale tilbake! Internett åpnet for nye muligheter. Ikke bare for teknologien, men også for det sosiale:

  • Msn
  • Facebook
  • MySpace
  • Og World of Warcraft

MMORPG – Fordeler og ulemper

MMORPG er noe som rører ved livet vårt. Indirekte eller direkte. MMORPG står for Massive Multiplayer Online Role-Playing Game. Det mest kjente eksempelet på dette er nok World of Warcraft. Og dette var hovedpoenget til Kalle Gjesvik. Fordelene og ulempene med spilling. Her ble det nevnt mange viktige punkter:

Fordeler:

  • Man lever seg inn i roller
  • Det foregår i ”real time”
  • Det sosiale
  • Det er gøy
  • Mye action
  • Følelsen av kontroll og å få progresjon

Ulempene:

  • Man kan miste vennskap
  • Søvn
  • Skole/arbeid
  • Familien
  • Selvaktelsen din
  • Identiteten

Skrekkeksempelet

Det siste punktet hadde Gjesvik et skrekkeksempel av de sjeldne på. For noen år siden ble han kontaktet av en psykolog. Pasienten, en 17 år gammel gutt, spilte et spill tilnærmet lik World of Warcraft. Gutten hadde problemer med å skille mellom rollen sin i spillet og virkeligheten. Det tok et helt år før 17-åringen var så å si normal igjen. Dette er jo selvfølgelig et tilfelle av de færre da det er svært få som blir så avhengige, sier Kalle Gjesvik.

Dette var hovedpoengene til Gjesvik, og med det sier jeg takk for en hyggelig opplevelse med Ung 3.0 her på Park Hotell i Sandefjord!

Se flere bilder fra konferansen HER!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: