Dataspill i skolen: – En ny undervisningstrend

Dataspill i skolen: – En ny undervisningstrend (FOTO: Anette Gundersen)

Historielærer Magnus Sandberg mener dataspill i undervisningen burde bli tatt mer på alvor.

Tekst: Sondre R. Paulsen/Åssiden VGS avd. MK

Under konferansen Ung 3.0, som i disse dager foregår på Union Scene i Drammen, holdes foredrag om ungdom og meideliv. Foreleser Sandberg har de senere årene fått oppmerksomhet i media, for hans undervisningsmetoder knyttet til dataspill. Nå vil han spre budskapet videre til resten av landets skoleansatte.

Bruker spill flittig
Sandberg underviser selv ved Stovner videregående skole i Oslo, og vet at vanlige undervisningsmetoder fra læreboka ikke er særlig motiverende for elevene. Han mener det er viktig å eksperimentere litt, for det finnes mange ulike måter å bruke spill i undersviningen. En kan bruke spillets historie, som i for eksempel Assassin’s Creed, et spill som bygger på historiske øyeblikk.
– Det som kan være en utfordring er vurderingskriteriene i slike oppgaver. Det handler om å finne prosjekter som det går an og vurdere elevene i, sier læreren. Blant annet bruker han spillet aktivt i deler av skoledagen, hvor elevene også får skriftelige oppgaver i forhold til de historiske seansene i spillet.

Må endre skolesystemet
Ifølge prognoser Sandberg referer til under foredraget, kan vi se at dataspill kan bli mer populært i undervisning om et par år. Om det er rett, må skolesystemet endres, samtidig som flere dataspill rettet mot skolens pensum må realiseres. I forhold til skolepensumet strekker ikke dagens spill helt til. Selv om den nye undervisningsformen gjør at elever blir motiverte, vil ikke elevene kun ved bruk av denne undervisningformen bestå eksamen, sett i forhold til eksamensform.

Se nye muligheter
I dag forskes det på nettopp denne undervisningsformen i skolen, men en vet ikke om dette vil fungere i praksis. Det historielæreren mener er viktige holdepunkter for at undervisningen skal lykkes er engasjerte lærere, som selv er gira innen dataspillverden.
– Målet mitt er å få elever til å mene at dette er relevant i forholdet til faget, og at de skal synes dette er en morsom læringsmetode. Når det er sagt, hjelper det ikke bare å spille et spill fordi de synes det er moro, men de må sette seg ned for å lære seg handlingene. Det er viktig å lære seg forståelsen i spillets handlinger, avslutter Sandberg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: