Engasjert på nett

Med et engasjerende foredrag åpnet Petter Bae Brandtzæg UNG 3.0. Foredraget hans omhandlet hvordan unge raskt omfavner nye trender innen sosiale nettjenester, og hvordan mange bruker dette til å engasjere seg i samfunnet.

– Det handler om at vi må tenke radikalt nytt, og at ungdom ikke vil forholde seg til organisasjoner og grenser, forteller Brandtzæg.

Politisk engasjement

I dag ser vi at det skal lite til for å engasjere ungdommen på internett. De unge engasjerer seg ofte for enkeltsaker, og trenger ikke lenger være helhjertet politisk engasjert for å være aktive for sine saker.

Flere ganger de siste årene har viktige saker blitt mobilisert igjennom Facebook, for eksempel i 2012, da sosiale medier ble brukt for å spre viktige budskap. KONY 2012 var et produkt av dette, hvor en ung far i Amerika forsøkte å rette hele verdens oppmerksomhet mot lederen for en geriljagruppe i Uganda, Joseph Kony. Flere millioner mennesker i hele verden engasjerte seg på Facebook, Vimeo og Twitter for å delta i aksjonen. Fakkeltog ble arrangert, men fåtallet av de aktive på internett dukket opp på hendelsene. Brandtzæg har tanker om hvorfor en så stor sak ble en flopp.

– For å engasjere ungdom I praksis, så krever det en nær sak som har en betydning for dem, 22. juli angikk det norske demokratiet, og engasjementet som kom på sosiale medier ble speilet i form av rosetog og felles sorg i gatene, forteller Brandtzæg.

Norge har flest brukere

I foredraget sitt forteller Brandtzæg at barn helt ned i18 mnd beveger seg på internett. Hele 71 prosent av Norges befolkning har en profil på Facebook, og det gjør oss til det landet med flest brukere i forhold til innbyggertall.

– Jenter er overrepresentert på sosiale medier; de benytter seg av Instagram, Facebook og blogg. På alle plattformene er det mest jenter å finne, og av alle de 70 mest leste bloggene i Norge er det bare en gutteblogg. Da kan man lure på hvor guttene er.

Humor

Foredraget er preget av ung internetthumor som formidler budskapet, og latteren høres i salen blant de voksne lærerne og biblioteksansatte som er publikum. Det er tydelig at Brandtzæg er oppdatert i både hva som fenger og engasjerer de unge, og hvordan han skal formidle dette til den voksne generasjonen i salen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: