Program

Onsdag13. mars

Kl. slett Sted Innhold
10.00-10.30 Hovedscenen Åpning med underholdningsinnslag
10.30-11.30 Hovedscenen delTA – Sosiale medier og ungdoms politiske engasjement
Petter Bae BrandtzægUnge omfavner raskt nye trender innen sosiale nettjenester, både i form av web-løsninger og applikasjoner for håndholdte enheter (såkalte ”apps”). Disse representerer nye og kraftfulle muligheter for samfunnsengasjement, bl.a. gjennom kunnskapsdeling, aktivisme og offentlig diskusjon, og kan potensielt ha stor demokratisk betydning.
delTA-prosjektet vil undersøke hvordan ulike virksomheter kan forstå og understøtte unges samfunnsengasjement i sosiale medier. Petter Brandtzæg er en av de mest framstående forskerne på sosiale medier og bruken av internett. Han har vært involvert i flere internasjonale prosjekter, og var i 2010 gjesteforsker ved New York University. I 2011 var han også medlem av Ungdommens maktutredning – en norsk offentlig utredning (NOU) om unges makt og deltagelse i samfunnet. Han jobber i dag som seniorforsker ved SINTEF.
11.30 – 12.30 Lunsj
12.30- 13.15 Hovedscenen Assassins Creed – kommersielle dataspill som historieformidlere
Magnus SandbergSpillbasert læring har vært i fokus gjennom flere år. Mye tyder på at «unyttige» underholdningsspill også er de beste læremidlene på feltet. Hvordan kan man bruke dem i undervisningen i skolen, og hvilke muligheter åpner seg for bibliotekenes spillformidling?
Magnus Sandberg er lærer på Stovner videregående skole hvor han blant annet underviser i historie. I tillegg er han glad i dataspill og har aktivt tatt i bruk populærkultur i undervisningen som et middel for å tilegne seg kunnskap.
13.30-15.30 Parallelle sesjoner:
Parallell 1: Hovedscenen Ungdoms medvirkning

  • Ungdom, makt og medvirkning – Bjarne Dæhli
    Bjarne Dæhli er tidligere leder i Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU). Satt i utvalget til ungdommens maktutredning som la frem NOUen om Ungdom, makt og medvirkning , levert til Barne-og likestilingsdepartementet.
  • Før det ringer på Plattform 11 – Terje Hartvigsen, Brageteaterets arbeid med barn og unge
Parallell 2: Ekskursjon Besøk på skolebiblioteket ved Drammen videregående skole

Skolebiblioteket er særlig gode på:

  • Lokalene, god plass, sentralt, synlig. Stor stille del.
  • Tre bibliotekarer!
  • Systematisk jobbing, pedagogisk og digitalt, med prosjekter innen digital kompetanse og lesing.
  • Jobber målrettet med å nå fylkets mål for skolebibliotek.
15.30 – 16.15 Nettverksbygging, kaffe + mat/snacks
16.15-17.15 Hovedscenen Tema: Ungdom og kreativitet

  • Kunstkoding og digitale uttrykksformer – Ask Vatne Brean

    Ask Vatne Brean gikk ut vgs i fjor etter tre år på Musikklinja ved Sandefjord vgs (vg1 og vg2) og Foss vgs i Oslo (vg3). Han bor i dag i Berlin og driver med multimediakunst, der han jobber interdisiplinært med video, foto, musikk og programmering for å skape et helhetlig digitalt sluttresultat. Se www.askvatnebrean.com for mer.


  • Fra kateter til Media-box – Elever Wicthoria Schermann, Jesper Brynhildsen og Edward Dreng Karlsen. Lærere Ingjerd Beate Larsen og Erik Skjøldt. Thor Heyerdahl videregående skole
17.15-19.30 Egentid
19.30-21.00 Middag på hotellet
21.00-24.00 Spillkveld på Drammensbiblioteket.

Torsdag 14. mars

Kl. Sted Innhold
09.00-09.15 Hovedscenen Åpning av dag 2
09.15-10.00 Hovedscenen Nye medier, endrede litterære opplevelser
Lin Prøitz, førsteamanuensis, Institutt for medier og kommunikasjon, UiOI dag finnes digitale medieplattformer som formidler ungdomslitteratur. Samtidig har det utviklet seg medieteknologier som muliggjør unges egne ytringer, hverdagsrefleksjoner og litterære uttrykk. Unge fremstår i langt større grad enn før som medaktører og medprodusenter til innhold, både visuelt og skriftlig. Hvordan reflekteres dette i unges litterære praksis, tematisk, i form og uttrykk?
Lin Prøitz (f. 1971) er seniorforsker ved Norsk barnebokinstitutt. Hun har vært postdoktor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo, og disputerte i 2007 med en doktoravhandling om unges tekst- og bildepraksis ved bruk av mobiltelefon, «The Mobile Phone Turn – A Study of Gender, Sexuality and Subjectivity in Young People’s Mobile Phone Practices». Hun har derfor lang erfaring med å undersøke hvordan barn og unge forstår seg selv i lys av det dynamiske digitale medielandskapet de er en del av, deres sosiale samspill, samt hvordan barn og unge på ulike måter hele tiden vever sammen digital og analog praksis, opplevelser og deltagelse i hverdagslivet.
10.0 – 10.15 Nettverksbygging og kaffepause
10.15-11.30 Parallelle sesjoner:
Parallell 1: Hovedscenen Ungdomsbibliotekarens Hvem, Hva, Hvor? Vi gir deg de beste eksemplene på bibliotektilbud retta mot ungdom

  • Dynamo ved Göteborg stadsbibliotek, Daniella Brummer Pind og Grethe Österberg, Sverige. Mer om Dynamo på Youtube
  • Mindspot ved Århus bibliotek, Danmark

Parallell 2: Multisal 1 Populærkulturelle trender:

  • Restart Revolusjon – hvor politiske er nye dataspill? Blogger og medieviter Maren Agdestein 
  •  Vendetta – fabelprosa i populærkulturen, Pål Stokka
Parallell 3: Multisal 2 Eleven og skolen:

  • Den kritiske og kreative produsent – et naturfagsopplegg i skolebiblioteket. Skolebibliotekar Siv Marit Ersdal og Mari Steinsvåg, Nye Drammen videregående skole
  • Digital dømmekraft – av unge med unge. Elever og medielærer Jan Arve Overland, Medie- og informasjonskunnskap, Kongsberg videregående skole
11.30 – 12.00 Enkel servering og nettverksbygging
12.00-13.15 Hovedscenen Bråk i Odda!
Musiker Lage Thune Myrberget og rektor Sven Olaf BrekkeElevene ved 9. trinn på Odda ungdomsskole fikk seg en overraskelse da norskfaget ble lagt på Facebook og engelskfaget handlet om tekstanalyse av rockelåter. Ikke mindre overrasket bli de da bandundervisningen ble sendt på epostl med Youtube-linker. Like overraskende var at de hver uke fikk «Flipped classroom»-filmer på Youtube fra forfatter Harald Rosenløw Eeg. På toppen av det hele fikk elevene bruke Xbox og dataspillet Rockband som start på innøving av rockelåter.
Fem uker etterpå var elevene rockestjerner og poeter under festforestillingen under Litteratursymposiet i Odda.
Sammen vil Sven Olaf Brekke og Lage Thune Myrberget komme inn på hvordan en tradisjonell institusjon kan få nye visjoner ved å ta i bruk de mulighetene som ungdommenes verden åpner for, og hvilke rammebetingelser som må ligge til grunn.»Bråk i Odda» har så langt vunnet prisene «Årets mest innovative ikt-pedagog» i 2011 og prisen for beste prosjekt i kategorien «Learning Outside the Classroom» under Partners In Learning European Forum i Lisboa mars 2012.Lage Thune Myrberget er trommeslager, komponist og ikt-pedagog. Han underviser på NISS i Oslo, der han er hovedlærer i slagverk. I tillegg arbeider han som musikkprodusent og driver WOWfabrikken, som utvikla «Bråk i Odda».Sven Olaf Brekke er rektor ved Odda ungdomsskole.
13.15-13.30 Avslutning
13.30- Lunsj og vel hjem

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: